Articles

The Case Against Adnan Syed review – Serial should not have been televised

‘Do love and remember me for ever,’ schrijft Hae Min Lee in haar dagboek. Haar roem is grimmig. Begin 1999 werd Lee gewurgd en begraven in een ondiep graf in Baltimore. Twee decennia later is ze nog steeds het onderwerp van wat een true-crime franchise is geworden, onder de aandacht gebracht door het succes van de podcast Serial. The Case Against Adnan Syed (Sky Atlantic) is de nieuwste aflevering in het verhaal van haar moord. Syed was een tiener toen hij werd veroordeeld voor de moord op zijn ex-vriendin in 2000, hoewel hij altijd heeft gezegd dat hij onschuldig is.

Heeft The Case Against Adnan Syed nog iets toe te voegen? De makers zeggen van wel, “met nieuwe ontdekkingen en baanbrekende onthullingen die de zaak van de staat in twijfel trekken”. Maar die worden later in deze vierdelige serie beloofd. Een groot deel van de eerste aflevering is, terecht, gericht op de jonge vrouw die bijkomstig lijkt in de poging om te ontdekken of Syed al dan niet het slachtoffer is geworden van een vreselijke gerechtelijke dwaling.

Als je gegrepen was door Serial (ik was dat), is het nogal een schok om Lee te zien in een videoclip van een lokaal nieuwsitem, pratend over haar lacrosse-team, heel levendig en menselijk, en niet slechts een speler buiten het toneel op online forums gewijd aan deze zaak.

Er is iets wanhopigs triests aan de hand met de kloof tussen de interviews met deze volwassen, zelfbewuste vrouwen en de onbeholpen dagboekaantekeningen van hun vriendin die zich nooit bij hen zou voegen. Iedereen die als tiener een dagboek bijhield, herkent het onstuimige drama – jaren later nog vernederend – dat kan worden gecreëerd met een liberaal gebruik van uitroeptekens en wat gekrabbelde hartjes.

Haar woorden worden tot leven gebracht met dromerige animatiescènes. Lee en Syed lopen arm in arm door een idyllisch bos. Het beeld dat ontstaat is het aloude beeld van jonge geliefden die uit elkaar worden gehouden door hun familie – in dit geval, hun controlerende, traditionele, immigrantenouders. Enige hints dat niet alles goed was tussen hen – Lee schrijft over hun breuk: “Blijkbaar respecteer je me niet genoeg om mijn beslissing te accepteren” – worden niet ondervraagd. “

Lee wordt gecast als een pittige jonge vrouw, beperkt door de culturele verwachtingen van haar familie. “Dat was haar huishouden en ze had niet echt een keuze om daarbuiten te bestaan,” herinnert haar vriendin Debbie zich. Het (korte) onderzoek naar het erfgoed van de families van Lee en Syed – Koreaans en Pakistaans – en wat dat betekent in de VS, brengt nog een laag in het verhaal.

Het is vakkundig gemaakt, en meestal empathisch verteld door de regisseur Amy Berg. En toch is het ongemakkelijk om naar te kijken. Een andere potentiële “verdachte” komt ter sprake – Don Clinedinst, de toenmalige vriend van Lee – voornamelijk omdat zijn alibi van zijn moeder kwam. “Het feit dat Don niet grondiger is onderzocht, is echt een grote fout,” zegt een van de privé-detectives die voor de documentaire zijn ingehuurd. In een verhaal waarin zoveel obsessieve speurneuzen zijn geïnvesteerd, lijkt het onverantwoord voor een tv-show om zo’n schijnwerper op mensen te richten. “De meeste mensen hebben niet de middelen die jullie hebben om mij op te sporen,” zegt Clinedinst tegen de filmmakers, wat bijna klinkt als een uitdaging. Op Reddit zijn er al mensen die posten: “This guy sounds guilty” (de serie is vorige maand in de VS begonnen).

Het medeleven met Syed is duidelijk, wat niet wil zeggen dat het misplaatst is. Maar een meer sceptische benadering had het kunnen onderscheiden van de podcast en meer verhelderend kunnen zijn. “Mijn gebeden zijn niet alleen dat Adnan wordt vrijgesproken, maar dat God de waarheid aan het licht brengt,” zegt advocaat en familievriend Rabia Chaudry, die ook producent is van deze show (en de katalysator voor Serial). Ze kan zich niet voorstellen dat de waarheid er niet toe leidt dat Syed wordt vrijgelaten.

Syed had een nieuw proces gekregen, maar een paar weken geleden werd die beslissing teruggedraaid. Op een dag zullen we misschien weten of hij een onschuldig slachtoffer is geweest, en de waarde van een documentaire als deze – en de beloofde ontdekkingen, naar verluidt in aflevering vier, als ze ergens komen – kan alleen achteraf worden beoordeeld.

Voor alle pogingen om Lee menselijk te maken, bleef haar familie onwillig om mee te doen (ze hebben altijd geloofd in Syed’s schuld). Ik neem hen die terughoudendheid niet kwalijk. Was het nodig om foto’s te tonen van delen van het lichaam van hun dochter die uit de grond opdoken? Er is de onthulling dat Lee aan vrienden vertelde dat ze als kind seksueel was misbruikt, een detail dat niets met deze zaak te maken heeft, tenzij de filmmakers suggereren dat dit een motief voor haar moord kan zijn geweest, maar daar wordt niet op teruggekomen.

Onze blijkbaar onverzadigbare interesse in deze zaak gaat ten koste van haar familie. We vergeten Lee niet, maar misschien willen zij dat wel.

{#ticker}}

{{topLeft}}